Ask the Experts / Dutch tuts: Hoe maak je ingangen onzichtbaar.

  • Super G%s's Photo

    Note that these tuts are in Dutch, so it probably won't be as usefull for the users from other countries.

     

    Ik heb een paar jaar geleden wat Nederlandstalige tutorials geschreven, misschien dat ze handig zijn voor de nieuwe Nederlandse leden die nog niet zo thuis zijn in hacken.

     

    Benodigdheden:
    8-cars versie 1.302.
    1/4 building blocks.
    Een attractie

    Tutorial:

    Okay we gaan beginnen. We beginnen zoals gewoonlijk met een leeg stuk land:
    scr21t.jpg

    Daar bouwen we een attractie op:
    scr22.jpg

    Vervolgens maken we de grond onder de in en uitgangen een andere kleur als de gewone. In mijn voorbeeld is dit de rode steengrond, ookwel de marsgrond genoemd:
    scr23.jpg

    Vervolgens plaatsen we een dummytrack onder de in en uitgangshuisjes:
    scr24.jpg

    Onder die dummytrack plaatsen we een 1/4 buildingblock. Het maakt niet uit welke.
    scr25.jpg

    Nu wordt het moeilijker. We moeten nu de grond onder de in en uitgangshuisjes omhoog halen. Dit gaat niet zonder hacks. Je doet het volgende:

    Je opent 8-cars 1.32 (deze heeft "8-cars per trainer -- version" als titel)
    vervolgens ga je naar misc en klik je op het onderste knopje: "Map Object Manupilation":
    8carsinvisibleentrytuto.jpg

    Vervolgens klik je de opties aan die ik ook heb aangeklikt: "Raise/Lower" "Land" en in mijn geval omdat ik de marsgrond gebruik "Red Rock". Je vult bij het vakje "Height Offset" 125 in:
    8carsinvisibleentrytuto.jpg

    Vervolgens is dit het resultaat:
    scr26.jpg

    Nu moet je zorgen dat je de top van de torens kan zien en plaats je vlak onder het oppervlak nog een support blokker (of een andere tile, maar de support blokkers zijn onzichtbaar en dus mooier, ik heb hier een 1/4 buildingblock gebruikt):
    scr32.jpg

    Nu ga je weer terug naar 8-cars, Map object manipulation. Je vult het zelfde in als de vorige keer: "Raise Lower", "Land" en in mijn geval "Red Rock" het enige wat je aanpast is dat je in plaats van "125", "-125" invult:
    8carsinvisibleentrytuto.jpg

    Direct daarna ga je naar het kopje rides -> Edit Rides:
    8carsinvisibleentrytuto.jpg

    En deze vul je in op de getoonde manier: Je kiest de baan die je aan wilt passen, in mijn geval is dat de dummytrack die hier "Achtbaan met vije val 1" heet. Vervolgens klik je "Make invisible (permanent)" aan, en zet je Color Sheme (for special actions) op "Main":
    8carsinvisibleentrytuto.jpg

    Als je nu terug gaat naar RCT zal het er zo uitzien:
    scr27m.jpg

    Het probleem is, alle objecten bestaan nog steeds, ze zijn alleen onzichtbaar. Je kunt er nog steeds niet doorheen bouwen:
    scr28.jpg

    Om dit te veranderen zoeken we de dummytrack op in het schema van attracties en slopen we hem, hierdoor kan je al totaan waar de ingang stond bouwen, alleen onderaan nog niet:
    scr30.jpg

    Nu gaan we terug naar 8-cars klikken misc -> Zero All Clearences -> Absolute aan en we kunnen nu ook door de ingang heen bouwen:
    8carsinvisibleentrytuto.jpg

    En om te bewijzen dat het werkt:
    scr31.jpg

    Met deze hack kan je vrijwel alles onzichtbaar maken.

    Het bouwen in RCT-2 kan zo een stuk realistischer worden, omdat je niet vast zit aan een logge in en uitgang, je kan gewoon een realistisch achtbaanstation maken, dat dan wel niet werkt zoals het eruit ziet, maar wel een stuk mooier is!

    Ik hoop dat mensen hier wat aan hebben.

    SuperG

     

    P.S. Deze tut is al vrij oud, ik heb hem nu hier en daar al lichtelijk aangepast. Ik zal later nog eens beter kijken en hem waar nodig verbeteren.

  • posix%s's Photo

    This is very nice, but we've never done non-english content on the forums and won't in the future. We want the community to be as unified as possible.

  • Dirk Pitt%s's Photo

    ^ Google translate that's built in Chrome does the translation nicely to the point where you can understand what the other side is saying, there really isn't a much obstacle for people in another language in posting here. Beside rejecting someone or an tutorial because they don't speak/write the right language isn't "unifying" the community, its the opposite. Just saying.

  • Mattk48%s's Photo
    So why can't the person posting just punch what they have into a translator. Thats not ununifying anyone, just making it equal.

    I appreciate the post Super G
  • Liampie%s's Photo

    Because English translated into Dutch isn't more intelligible than actual English.

     

    I doubt there's an audience for Dutch tuts at this site (unless it's dealing with really complicated matters), but I'm sure it's useful somewhere where there are more kids.

  • Rofl%s's Photo

    Thanks for this! I can follow English tutorials, but Dutch tutorials are easier to follow. :)

  • Super G%s's Photo

    I've translated (yes, it is mostly a translated tut with new screens) for some Dutch sites a few years ago. It wasn't my intention to exclude every non-Dutch person on the site. The tut's that I intended to post here are all tut's that are already here in English and the only reason why I posted them was that some Dutch people may find it easier to follow the translated versions, like Rofl said.

     

    Of course I always can translate them (and by that, I don't mean Google Translate) if people would find them useful :).

Tags

  • No Tags

Members Reading