General Chat / [TR] Pictures from Porto (~70 pictures)

  • Liampie%s's Photo

    I secretly paid Porto a visit this week. The city surpassed my expectations, but it wasn't just better than I imagined... It was different. Despite having done research into the city because of building the Porto area in The Twilight, which is now definitely scrapped, I apparantly missed a prominent narrative: Porto is, or was, in decay. A shrinking population among other problems have resulted in a very rusty city that struggles to maintain itself. You can take 'rusty' literal, as though the steel bridges over the river seemed to be in prima condition, there was a surprising amount of corrugated steel to be found in the old city. Abandoned buildings, collapsed buildings, graffiti and litter too. It is as if God has put the Porto I expected in a blender with an African slum or a favela. That sounds really negative, and in a sense it is, but don't get me wrong. I LOVED this aesthetic. It's unique and fresh. Below you'll find a selection of the pictures I've taken, accompanied with the original Dutch trip report that I don't want to translate. It's simply copy+pasted from a Dutch website. Enjoy!

    ------------------------------------------------------------------

    Ik was op een geheime stedentrip naar Porto met een geheime vriendin. Don't ask. Ik heb observaties en foto's!

    Een expert op het gebied van Porto ben ik niet, maar omdat ik ooit een Porto-themagebied in Rollercoaster Tycoon 2 heb gemaakt dacht ik al wel goed bekend te zijn met hoe de stad eruitzag. De kleine gebouwen tegen een helling op gefrommeld, met de talloze bruggen over de rivier, is sowieso wel een bekend beeld. Porto heeft me desondanks behoorlijk verrast, ik heb onderschat hoe avontuurlijk de stad is om te verkennen, en ook had ik tijdens mijn RCT-research volledig gemist hoe de halve stad er eigenlijk als een sloppenwijk bij ligt. Het is alsof iemand het Porto uit mijn verwachtingen met een Afrikaanse sloppenwijk in de blender heeft gegooid. Het oude centrum van Porto kent een behoorlijk uniek palet aan kleuren en materialen. De meeste steden in Zuid-Europa zijn te herkennen door de gestucte muren in zonnige pasteltinten. Porto is donker. Het steen waarvan de meeste gebouwen zijn gemaakt, is vies en biedt in potentie een haast oneindige lading lol met de hogedrukreiniger aan. Waar de gebouwen niet uit smerige stenen bestaan, zitten roestige stalen balkons die de hele breedte van de gevel beslaan, en niet zelden zijn ze bekleed met geglazuurde tegels, die soms in zeer complexe en artistieke patronen en voorstellingen zijn aangebracht. Omdat de gebouwen allemaal half uit elkaar vallen, wordt de boel bij elkaar gehouden door een enorme hoeveelheid roestige golfplaten. Kapotte ruiten en dichtgetimmerde gebouwen elementen die in bijna iedere straat terugkomen. Bij vlagen ligt er een hoop zwerfafval, en af en toe brengt de wind poep-, plas- en vuilnisaroma's met zich mee. Graffiti overal. Dit klinkt allemaal erg negatief, maar het geheel is op de stank na werkelijk prachtig. Achter elke hoek schuilt weer een nieuw avontuurlijk ensemble van op elkaar gestapelde kleine gebouwtjes. Het is alsof alle huizen een wedstrijd houden en proberen om als eerste de top van één van de heuvels te beriken, en zich hierbij niet schromen om de concurrenten af en toe een trap te verkopen.

    Een bezoekje aan wikipedia levert een plausibele verklaring voor de bouwvallige staat van de stad: hoewel de stadsregio als geheel groei doormaakt, heeft Porto zelf een erg grote bevolkingskrimp gekend. Het verklaart alle leegstand en het achterstallige onderhoud. De eurocrisis zal daarnaast ook niet in het voordeel van de stad hebben gewerkt. Ik kan me goed voorstellen waarom Porto niet de middelen heeft om het benodigde onderhoud van het oude centrum bij te benen,  dus ik neem ze niks kwalijk. Op het afval na dan, dat is een cultureel probleem.

    Een tijdje terug postte ik een fotoreportage uit Alkmaar, waarbij ik om tips en commentaar vroeg omdat steden fotograferen voor mij een beetje als meer van hetzelfde begon te voelen. Beschouw dit TR als een reactie. Porto was namelijk een mooie nieuwe ervaring qua fotograferen, doordat het zo'n rommelige stad met zoveel hoogteverschil is. Er zijn veel meer hoeken mogelijk, er is meer ruimte voor creativiteit. Het weer was helaas wat grijsjes, maar dat mocht de pret niet drukken.

    -------------------------------------------------------------------

    Op de eerste dag zijn we vanuit onze Airbnb meteen maar van de heuvel afgerold om ons aan de rivier op de stad te oriënteren. Uiteraard is de meest ansichtkaartwaardige buurt van de stad ook meteen de buurt die overspoeld is door toeristische onzin, zoals een hele rits waardeloze restaurants. Gelukkig stoort het toerisme helemaal niet in het straatbeeld.

    jR8yAmm.jpg

    Tx5Q6hS.jpg

    Aan de voet van de bekende brug.

    EtluWC8.jpg

    We besloten de brug niet via het onderste niveau, maar via het bovenste niveau over te steken. Dit was een uitstekende beslissing daar het ons door het leukste, meest avontuurlijke straatje van Porto voer. De foto's hieronder zijn slechts een fractie van wat er te zien was, maar neem van mij aan dat er genoeg te zien was.

    Dxhwmxz.jpg

    D1hr4Sz.jpg

    De zon begon nu ook snel onder te gaan, wat prachtig licht opleverde en zeker ook mooie schaduwen van de brug. Onze timing in dit straatje was werkelijk perfect.

    nzhVhlB.jpg

    a2bZOIL.jpg

    En we zijn boven. De brug oversteken op zich is al een ervaring, met de metro's die regelmatig met veel herrie en kilometers per uur voorbij komen denderen, maar het uizicht met de ondergaande zon maakte het helemaal een speciale ervaring. De kleuren op deze foto's zijn trouwens prima representatief voor de warme, gele gloed die gedurende tien minuten over de stad hing. Magisch!

    52gnG45.jpg

    mzFXbNZ.jpg

    BWzjP4x.jpg.jpg

    mNP8nWW.jpg

    m5PiXdt.jpg

    Direct aan de overkant van de brug ligt een klooster, gebouwd op de rand van een klif. De klif zelf is uiteraard bekleed met allerlei stedelijke troep, die goed illustreren dat Porto een onderhoudsprobleem heeft. Zoveel vervallen gebouwen en graffiti zou je niet tegen moeten kunnen komen op zo'n prominente plek, aan de voet van een prominente trekpleister.

    inCsDge.jpg

    VvWQvJ6.jpg

    Ik vond dat het eruitzag als een smoothiekiosk, maar het is gewoon een eenvoudige koffietent op het dak van een kabelbaanstation.

    PmhIMIV.jpg

    Porto is natuurlijk ook bekend als exportplaats van wijn. Aan de ene kant van de rivier bevindt zich de oude stad, en aan de andere kant - de kant waar we nu zijn aangekomen - bevindt zich de wijnindustrie. Het valt vanuit Google Maps al op: de gebouwen (pakhuizen?) hier zijn langwerpig. Héél erg langwerpig. Het gebied wordt gedomineerd door lange repen oranje dakpannen.

    cEY2uwA.jpg

    q7PKJ4u.jpg

    Een paar blikken richting het oude deel van de stad.

    0mmIWRu.jpg

    Rd8OqvE.jpg

    ZKY4iot.jpg

    De brug is gigantisch. De gebouwen zijn klein. En het lijkt net een miniatuurlandschap met modeltreinen, bij de buurman op zolder.

    HJJQKJF.jpg

    rIjs4Ru.jpg

    5cfbI8D.jpg

    Op de tweede dag keerde we de rivier onze rug toe, om wat andere delen van de stad te verkennen. Het viel ons op dat het qua zwerfafval en stank reuze meeviel iets verder weg van de supertoeristische delen rondom de rivier. Het was eigenlijk gewoon normaal. Vanuit de metro van en naar het vliegveld heb ik ook genoeg ellendige situaties gezien, maar soms gaat het dus ook gewoon naar behoren daar in Porto!

    Ntc6e6n.jpg

    Hh59CzP.jpg

    qDnPo7Z.jpg

    Gixf2at.jpg

    Prachtige tegels. Die wil ik ook wel in de badkamer.

    l7mUVQC.jpg

    jYTLZsF.jpg

    lkSKlSn.jpg

    Hier is een heel gebouw weggehaald. Zal wel instortingsgevaar zijn.

    qXrfnyY.jpg

    Ik geloof dat dit tot nu toe nog niet zo goed naar voren kwam uit de foto's, maar er is dus veel golfplaat.

    4u915dj.jpg

    Een hipsterwinkel met een mooi interieur, we vermoeden dat het een oud postkantoor was of iets dergelijks. Er waren mooie oude houten loketten enzo.

    TcfigXM.jpg

    Hier kwamen we vandaan. Naar beneden...

    pkeexhJ.jpg

    ...en meteen weer steil omhoog.

    2ccCoqp.jpg

    Tussen deze twee steile straten vonden we dit plein met belangrijke gebouwen, wat moderner dan de rest. Hier was ook een McDonald's met een prachtig on-McDonald's-achtig interieur.

    vel4ABG.jpg

    Een oude afgesloten metroingang ofzo? Leuk tafereel met trappen, poortjes en hekjes in ieder geval.

    MW1ZVwN.jpg

    We zijn weer aan het water, aan de minder toeristische kant van de brug, temidden van het alledaagse Portugese leven.

    bSR1UI7.jpg

    We zijn op weg naar de tweede brug, voor het uitzicht.

    4wYmc79.jpg

    Spot de WC.

    CcTSbQe.jpg

    xVmpDli.jpg

    UMtIWKQ.jpg

    De andere brug!

    fr8J8RR.jpg

    Het uitzicht vanaf deze brug, richting de oude stad.

    cK5G9Aq.jpg

    8oNQdTS.jpg

    Nog voorbij deze tweede brug liggen, verrassing, nog meer bruggen. Nog zo'n stalen pareltje!

    cJ8io6U.jpg

    Zoals ik al zei, het is af en toe net een miniatuurlandschap.

    169fni8.jpg

    dtRUBJP.jpg

    Via de overkant van de rivier lopen we tussen allerlei verlaten gebouwen, alwaar we een graffitiman op heterdaad betrappen, terug richting het centrum.

    wCTdVpQ.jpg

    mu4Ii2K.jpg

    FmnH7DK.jpg

    55jmD0s.jpg

    miOIXiX.jpg

    Jmx8bAp.jpg

    4rpZZCd.jpg

    2p2j9yH.jpg

    Ik heb geen foto's gemaakt van ons avondeten. Daarom nu een willekeurig plaatje van mijn foodblog.

    OYDy5HN.jpg

    5unjGsq.jpg

    sCGS8ba.jpg

    66wy60p.jpg

    Handig, al die verkeersborden. Hadden ze dat budget niet ergens anders kunnen besteden?

    AUmtWyr.jpg

    Dit is een kathedraal.

    Mo8dZFc.jpg

    Dit ding stond voor de kathedraal. Mooi man

    XB67zcu.jpg

    5I0v4GR.jpg

    Ons Airbnb-trappenhuis.

    O5JjR6i.jpg

    Het uitzicht van ons Airbnbalkon.

    PyQcdas.jpg

    Nog wat golfplaat.

    b4oxE1C.jpg

    Een laatste overzichtje van de stad, als afscheid.

    sUuFDdz.jpg

    Eindoordeel: supertoffe stad!

  • Louis!%s's Photo

    Shame we aren't at Avenged anymore and I can't tell you to stop talking dutch lmao.

  • Jappy%s's Photo

    I feel now like I'm part of some exclusive elite club! :D

  • trav%s's Photo

    I've been to Porto twice this year, with my girlfriend actually being from there. It's an interesting city, but for the second largest city in a country, especially a country that at one part was the size that the Portuguese empire was, I feel Porto is definitely missing something. 

     

    The only area which looks like someone gives a damn is the bit down by the river across from Gaia.

     

    Which parts of the city did you visit in particular?

  • MorganFan%s's Photo

    Lovely photos! Looks like it was a good trip and a good time.

  • RCTER2%s's Photo

    http://i.imgur.com/Dxhwmxz.jpg

    best one!

  • mintliqueur%s's Photo

    Nice photos! I had no idea what Porto looked like, really a very peculiar urban landscape.

     


    http://i.imgur.com/Dxhwmxz.jpg

    best one!

     

    No, the one with the gull in the dumpster is far and away the best one!

Tags

  • No Tags

Members Reading